Cantik Seorang Isteri

Kisah ini kami terima daripada seorang sahabat, semoga kisah ini menjadi satu pedoman kepada bakal suami di luar sana.

Whatsapp dengan kawan lama. Lama tak tanya khabar. Malas sikit nak tegur dia ni sebab dia super kacak. Anti orang kacak ke apa aku ni. Hee

Aku: “Kau apa cerita sekarang?”

Member: “Dah kahwin. Dua tahun dah. Kau?”

Aku: “Aku masih membongak membujang. Koh koh koh.”

Member: “Nikah-nikahlah. Sian anak kau nanti, kau dah tua nak KO dia baru darjah satu. Kurang kasih sayang bapak nanti.”

Aku: “Best ke kahwin?”

Member: “Bergantung pada siapa yang kau pilihlah.”

Aku: “Err..maksud kau?”

Member: “Aku cakap directlah boleh?”

Aku: “Sila, sila..”

Member: “Kau kenal aku. Kau tahu aku macam mana. Orang kata aku playboy. Orang kata aku kasanova sebab rupa aku ni. Ya lah. Aku cerewet. Nak kenal perempuan yang lawa-lawa je. Model tak model, janji dahi licin. Ramai dah aku kenal. And, orang rumah aku pun alhamdulillah cun melecun.

pix_gal0

Memang best dapat perempuan cun. Bila bawa keluar dating, banyak mata yang melihat. Bangga. Sampai ada yang snap gambar. Ramai puji aku bertuah dapat bini lawa. Orang kata nanti anak-anak semua comel-comel sebab mak bapak dah ada rupa.
Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 2316

Fatimah Az-Zahra’

35557_403338588611_137609558611_4442067_4233312_n

Saidatina Fatimah az-Zahra r.a. adalah puteri bongsu Rasulullah S.A.W, Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim bersama isteri tercinta Saidatina Khadijah Bin Khuwailid. Beliau merupakan anak yang ke-empat Rasulullah S.A.W. yang mana dilahirkan pada penghulu hari iaitu hari Jumat bersamaan 20 Jamadil Akhir. Saat kelahiran putri kesayangan Rasulullah bertempatan dengan selesainya orang Quraisy membina Ka’bah. Kelahiran Saidatina Fatimah az-Zahra memberi kegembiraan kepada Rasulullah S.A.W. kerana Rasulullah berasa tenang dengan kelahiran Fatimah az-Zahra dan berkata kepada Saidatina Khadijah,

“Wahai Khadijah sesungguhnya dia (Fatimah) adalah manusia yang diberkati dan sesungguhnya Allah S.W.T memberi keturunuan darinya.”

Kegembiraan Rasulullah bertambah lagi dengan kemiripan Fatimah az-Zahra dengan baginda Rasulullah S.A.W dan direkod oleh Al-Hakim meriwayatkan daripada Anas Bin Malik r.a berkata,

“Sesungguhnya Fatimah az-Zahra adalah seorang yang sangat mirip dengan Rasulullah S.A.W. dengan memiliki kulitnya putih, bibirnya merah dan rambutnya hitam.”

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 2215

Masih Dianggap Zina Walaupun Sudah Bernikah

311900_184500201624216_103160223091548_414595_1022914720_n

Perkahwinan seumpama ini hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat cepat kahwinkan. Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila.

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 1015

Hukum Kahwin Dengan Orang Yang Pernah Berzina

Assalamualaikum wr.wb.

11

Saya terus terang saje Ustaz.

Saya telah menjalin hubungan dengan seorang wanita & insyaAllah siap utk menjadikan dia isteri saya. Namun beberapa hari lalu,pasangan saya mengaku bahawa dia tidak dara lagi. Dia pernah melakukannya dengan bekas kekasihnya dan itu sudah terjadi 8 tahun yg lalu.

Dia mengaku hanya melakukan sekali sahaja dan sudah menyesal. Kerana saat itu dia menganggap bakal menjadi isteri dari bekas kekasihnya. Tapi menurut dia hubungan mereka tidak direstui org tuanya kerana suatu hal. Dan bekas kekasihnya itu juga masih teman saya. Yang ingin saya tanyakan:

1. Apakah hukum dalam Islam dibolehkan menikahi wanita tersebut ? Atau lebih baik meninggalkannya dan mencari wanita yg lebih baik?

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 868

Allah Jadikan Manusia Tak Sama

life is easy

Allah jadikan manusia satu sama lain tidak sama
Allah jadikan begitu adalah rahmat dari-Nya
Kalau manusia dijadikan sama saja, manusia akan sengsara
Di sinilah rahsia yang tersembunyi banyak manusia tidak mengetahui
Ada manusia yang kaya, untuk ekonomi bangsanya
Ada manusia yang berilmu, untuk kemajuan negaranya
Ada manusia yang berkuasa, untuk kepentingan rakyatnya
Ada yang memikul senjata, untuk mengawal kedaulatan agama, bangsa dan negara
Manusia yang miskin perlu ada, kerana itu Allah wujudkan
Kerja-kerja berat, kerja-kerja pembangunan, tulang urat mereka sangat diperlukan
Doa mereka diperlukan juga untuk keselamatan negara
Mereka jangan dihina, tapi uruslah kehidupan mereka
Kalau semua golongan faham dan boleh bekerjasama
Kehidupan mereka tidak akan diabaikan
Mereka pula jangan terasa hina, mereka juga boleh berjasa
Yang penting setiap orang masing-masing faham kedudukannya dan meletakkan diri pada tempatnya
Kemudian berjuang dan berkorbanlah mengikut kemampuan dengan ikhlasnya
Hormat-menghormatilah satu sama lain, setiap orang ada jasanya
Berkasih sayanglah, kerana satu sama lain perlu-memerlukan
Janganlah hina-menghina, lebih-lebih lagi kata-mengata
Setiap orang ada gunanya, jika mahu dimanfaatkan tenaganya

Post ini telah dibaca sebanyak 638

Hukum Menonton Laman Web Lucah Untuk Elak Zina

kantoi tengok lucah 1 (2)

Saya adalah seorang pelajar yang belajar di Amerika Syarikat. Di sini terlalu banyak godaan yang menggugat hawa nafsu. Jikalau kami pelajar disini diberi kebenaran untuk berkahwin, sudah lama saya kahwin. Namun, seperti ditetapkan oleh penaja, kami dilarang membuat hal sedemikian.

Saya secara jujur adalah seorang yang mempunyai iman yg lemah dan berpenyakit. Apabila saya buat something yg salah, selalu saja akan memohon maaf, namun tidak dapat mengelak dari perbuatan itu lagi.

Persoalan saya, memandangkan saya sedang dalam umur remaja, apakah salah sekiranya saya melihat laman web lucah kerana dengan cara inilah saya boleh mengelakkan diri saya dari melakukan seks/zina dngan orang lain? cbaran dan dugaan menetap di AS ini sangatlah besar, namun saya khuatir saya tidak dpt menanganinya. Saya tahu hukum menonton perkara sebegitu adalah haram, namun itulah jalan penyelesaian yg saya boleh ambil setakat ini.
Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 431

Petua Murah Rezeki

murah rezeki

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Di antaranya:
pinturezeki

1. Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu. (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi s.a.w.: “Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

3. Tinggalkan perbuatan dosa
Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w.: “dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)’

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 1057

Tatacara Solat Dhuha Berserta Doa

ohislam-solat-672x372
Assalamualaikum kepada para pembaca yang dirahmati Allah s.w.t., terima kasih kerana sudi membaca di blog saya yang serba kerdil ini (namun dihiasi ilmu agama) dan terutamanya, saya memohon maaf dari hujung rambut sampai stokin kerana saya sudah tidak lama ‘update’ blog kerdil saya ini atas urusan-urusan yang tidak dapat saya elakkan(urusan kemasukan Universiti kerana saya telah tamat SPM).
Baiklah, cukup dengan pengenalan panjang lebar di atas, saya ingin menerangkan tatacara solat dhuha.
Solat dhuha adalah antara solat-solat sunat yang digalakkan oleh Nabi Muhammad s.a.w., hal ini kerana solat ini membuka pintu rezeki dan menepis penghalang rezeki dari sampai kepada kita, insha-Allah.
Solat dhuha boleh dilakukan dalam 2, 4, 6 dan 8 rakaat berdasarkan yang pernah dibuat baginda Muhammad s.a.w..
Lafaz Niat : Usolli sunnatan dhuha rok’ataini lillahi ta’ala
 
Niat : Sahaja aku solat dhuha 2 roka’at kerana Allah ta’ala.
 
Namun perlu diambil perhatian, sekiranya ingin melakukan solat dhuha 8 rakaat, maka setiap 2 rakaat perlu ada taslim (salam penghujung solat).
Contohnya, laksanakan dulu 2 rakaat, kemudian beri salam. Kemudian 2 rakaat lagi, dan salam. Sehinggalah mencukupi 8 rakaat yang diingini.
Waktu : Waktu yang paling sesuai (jika tidak nampak matahari) adalah dalam pukul 9.00 pagi hingga 12 tengah hari. Sekiranya nampak matahari, maka waktu sesuai adalah apabila panas matahari menyengat kulit anda. 
Post ini telah dibaca sebanyak 521

Masalah Rumah Tangga

8

 

Inna Alhamdulillah, nahbuduhu wa nasta’inuhu wa nastaghfiruhu, wa na’uzubillah min syururi anfusina wa min sayyi’ati a’malina, man^yahdihillahu falaa mudhillalahu, wa man^yudhil falaa hadiyalah, wa ashadu ‘an~la ilaha illa Allah wahdahu la syarikalahu, wa ashadu ‘anna Muhammad ﷺ ‘abduhu wa rasuluhu. Amma ba’d.
Segala puji hanya milik Allah subhana wata’ala, kami memujiNya dan memohon pertolongan padaNya dan ampunan kepadaNya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri kami dan kejelekan amalan perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petujunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Dan barangsiapa Allah sesatkan, tidak ada yang dapat memberi petunjuk kepadanya.

Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan tiada sekutu bagiNya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad  itu hambaNya dan RasulNya.
Syukur kepada Allah, Alhamdulillah, kerana telah mengizinkan menulis dalam bidang blogging ini. Insha-Allah, segala ilmu akan saya kongsikan bersama anda untuk manfaat bersama.
   Sekarang ini, pelbagai masalah rumah tangga terjadi. Yang paling ketara adalah suami isteri tidak dapat untuk bersama atau bersefahaman. Hal ini adalah kerana tiadanya tolak ansur antara suami dan isterinya. Dalam kali ini, saya akan menerangkan kepada anda mengenai talak. Sebahagian dari pembaca mungkin mempunyai ilmu mengenai hal ini, maka anda boleh juga berkongsi kepada saya, saya terima dengan tangan terbuka.
Post ini telah dibaca sebanyak 408

Abu Hurairah – Pencinta Kucing

kucing 9

 

Agak mustahil bagi kita untuk tidak mengenali insan ini…
Abu Hurairah bermaksud Bapa Kepada Kucing.Abu Hurairah mendapat gelaran tesebut kerana beliau terlalu sayangkan dan menghormati haiwan peliharaan itu.
Rata-rata kita mengenali Abu Hurairah sebagai seorang Rawi Hadis yang terkenal. Dalam kesibukan beliau menyampaikan dakwah, mengahafaz hadis, tidak pernah sekalipun beliau mengabaikan sikap peramah beliau terhadap kucing.
Abu Hurairah sentiasa menyayangi kucing. Pernah di rumahkannya kucing yang baru diperoleh di tepi jalan didalam lengan jubahnya, dan dibawanya kucing tersebut bersiar-siar sebelum dibawa pulang ke rumah. Seperti yang diperkatakan tadi, kucing adalah makhluk Allah dan mempun.
Gelaran Abu Hurairah r.a. adalah kerana kegemarannya bermain dengan anak kucing.
Dalam suatu peristiwa, tatkala Abdul Rahman bin Sakhr (nama sebenar Abu Hurairah) menemui seekor anak kucing yang sedang mengiau kerana kehilangan ibunya. Beliau yang dalam perjalanannya menuju ke Masjid Nabawi, berasa kasihan kepada anak kucing itu, lalu mengambil dan meletaknya dalam baju besar beliau.
Apabila sampainya di masjid, baginda bertanya Abdul Rahman, apa dalam bajunya? Ia menjawab anak kucing yang kehilangan ibu, aku mengambilnya kerana kasihan padanya. Lalu baginda menggelarkan Abdul Rahman dengan Abu Hurairah (bapa kucing kecil).
Gelaran bapa kucing tidak sedikit pun menjejaskan maruah dan reputasi Abdul Rahman, malah inilah gelaran yang paling disukai tatkala namanya disebut, kerana Nabi s.a.w. sendiri yang memberi gelaran itu. Selain itu juga, gelaran Abu Hurairah mengingatkan beliau kepada suatu amal soleh yang pernah dilakukannya menerusi pembelaan seekor anak kucing.
Banyak hikmah dari riwayat hidup Abu Hurairah ini dan antaranya beliau telah mencontohi kepada kita betapa bagusnya dan satu amalan yang sangat disukai oleh nabi sendiri iaitu berbuat baik kepada kucing
Enhanced by Zemanta
Post ini telah dibaca sebanyak 673

Kisah Nabi Musa Alaihissalam Bersama Ibunya

Sungai Nil

 

Nabi Musa berasal daripada keturunan Bani Israel dan lahir di negara yang diperintah oleh Fir’aun.
Raja Fir’aun amat takut dengan Bani Israel, kerana dia tahu, bani tersebut suatu hari akan memusnahkan pangkat dan segala-galanya miliknya. Maka dia ingin membunuh semua keturunan bani Israel dari keturunan lelaki.
Maka berkata seorang pembesar:
“Wahai tuanku, jika semua lelaki bani Israel dibunuh, maka para perempuan mereka akan membuat kerja-kerja lelaki sedangkan kita tahu mereka tidak kuat. Akhirnya, segala tugas tersebut, kita pula yang kena laksanakan.”
Post ini telah dibaca sebanyak 700

Kilo Bytes Per Second vs. Kilo Bits Per Second (KBps vs. kbps)

Jom belajar Speed Internet~
Beza Bytes Dan Bites Sebelum Serang Celcom/Maxis/Digi/TM complain speed internet korang slow..

1) Bytes biasa diguna dalam kelajuan komputer (processor) atau kelajuan hard disk, tidak digunakan dalam menentukan kelajuan internet, saiz file dalam memory.
2) Bites digunakan dalam kelajuan internet (data transfer)
3) Bytes lebih besar dari bites..

Unit Bytes 
1KB (KiloByte) = 1024 Bytes (approximately 1000 Bytes)
1MB (MegaByte) = 1024 KB (approximately 1000 KiloBytes or 1 million Bytes)
1GB (GigaByte) = 1024 MB (approximately 1000 MegaBytes or 1 billion Bytes)
1TB (TerraByte) = 1024 GB (approximately 1000 GigaBytes or 1 trillion Bytes)

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 4305

Cara-Cara Memekatkan Air Mani & Khasiatnya Kepada Wanita!

Rasanya masih ramai lelaki dan wanita diluar sana yang masih belum tahu akan Cara-Cara Memekatkan Air Mani dan apakah Khasiat Air Mani itu. Jadi hari ini, saya nak berkongsi dengan kalian. Jangan anggap jijik sebab ini juga satu lagi ilmu Kesihatan yang harus kita ketahui.

sperm

CARA-CARA MEMEKATKAN AIR MANI

-Kurangkan bersetubuh dgn pasangan. Kekerapan menjalinkan hubungan sulit boleh mengurangkan isipadu penghasilan air mani. Seeloknya, hubungan sulit dilakukan selang 3 hari atau lebih.

-Elakkan tabiat merokok dan meminum minuman keras. Ini kerana tabiat ini boleh merendahkan tahap hormon testosterone yg menjadi benda penting dlm penghasilan air mani.

-Lakukan senaman secara berkala. Senaman yg dimaksudkan di sini adalah senaman ‘kagel’ atau kemut iaitu mencengkam otot lantai pelvis atau otot pembukaan lubang najis dan kencing.

-Amalkan pemakanan yg sihat. Tidak boleh dinafikan lagi pemakanan yg seimbang dan berkhasiat mampu untuk memekatkan dan menambah jumlah isipadu air mani lelaki.

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 46852

Tips Sihat Rasululllah S.A.W

sihat cara rasulullah

 

 

 

 

 

 

Rasulullah SAW bersabda:
“Mu’min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai Allah SWT daripada mu’min yang lemah … … “(HR Muslim)

Bagaimana agar senantiasa sihat seperti Rasulullah SAW? Ikuti resepi berikut :

SELALU BANGUN SEBELUM SHUBUH 

Rasulullah SAW selalu mengajak ummatnya untuk bangun sebelum subuh, melaksanakan solat sunat dan solat Fardhu, solat subuh berjamaah. Hal ini memberi hikmah yg mendalam antara lain :
– Berlimpah pahala dari Allah SWT
– Kesegaran udara subuh yg bagus utk kesihatan/ terapi penyakit TB
– Memperkuat fikiran dan menyihatkan perasaan

AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN 

Rasulullah SAW selalu sentiasa rapi & bersih, tiap hari khamis atau Jumaat beliau mencuci rambut2 halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan berminyak wangi.
“Mandi pada hari Jumaát adalah wajib bagi tiap-tiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman”(HR Muslim)
Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 1921

Pasangan Lain Perangai Sebenarnya Serasi?

Mengapa saya diberikan isteri yang jauh perangai berbeza dengan saya? Saya seorang yang rajin sedangkan dia seorang yang pemalas. Kerjanya asik tidur sedangkan rumahtangga bersepah. Sepatutnya isterilah yang lebih rajin daripada suami dalam urusan rumah tangga tetapi ini tidak.”

PASANGAN

Jarang seorang wanita banyak mulut bertemu jodoh dengan lelaki yang banyak mulut juga. Selalunya sifat semulajadi pasangan adalah berlawanan atau bertentangan. Perangai berbeza.
Adakah itu dikira serasi?

Ya, itulah keserasian. Bayangkan jika kita seorang yang bising dan isteri kita pula seorang yang kuat melalak, bagaimana rumahtangga kita? Selalunya rumah tangga seorang pemarah akan distabilkan oleh pasangannya yang cukup penyabar.

Malah, jarang juga kita jumpa suami isteri adalah pasangan penjenayah. Jika suami ‘syaitan’, isterinya ‘malaikat’. Suaminya sangat zalim, isterinya pula sangat berbudi dan baik hati.

Pentingnya Perangai Berbeza

Seorang pelawak selalunya tidak berpasangan dengan pelawak juga. Lihatlah pelawak di negara kita, rata – rata pasangan mereka bukanlah pelawak. Bukanlah baik andainya pelawak berkahwin sesama pelawak supaya gegak – gempita rumah tangga dengan hilai ketawa. Itulah pentingnya perangai berbeza.

Continue reading

Post ini telah dibaca sebanyak 1578