8 Pintu Rezeki Dari Tanyalah Ustaz TV9

Tadi masa tengok TV, ada rancangan tanyalah ustaz di TV9 mengenai “Murah Rezeki”

Aku sempat juga ambil nota daripada rancangan tu,

Antara 8 Pintu Murah Rezeki Ialah

  1. Jangan Derhaka Dengan Ibu Bapa
  2. Jangan Bergaduh Dengan Saudara Mara
  3. “Tidak akan papa kedana orang yang pergi menunaikan haji”
  4. Sentiasa sembahyang sunat Dhuha
  5. Jangan tidur selepas solat subuh
  6. Baca Doa Al-Waqiah
  7. Rezeki ada dalam perkhawinan
  8. Rezeki ada pada anak “Semasa bayi itu lahir, 4 perkara ditetapkan antaranya ialah rezeki dan rezeki anak itu juga akan turun kepada ibu bapanya”
Post ini telah dibaca sebanyak 33080

28 Comments

  1. rose says:

    Salam. Saya rasa surah al-Waqiah, bukan al-Watiqa. Kalau saya silap maafkan saya.

  2. jenna says:

    assalamualaikum.

    ya tak silap saya juga surah Al-Waqiah.

  3. hamidahmusa ida says:

    penulis trsilp 2, sebenarnya surah al-waqiah…..

  4. jasnor says:

    alamak,nyaris ada orang betulkan..

  5. nur says:

    bagus anda saling berpesan pada orang walaupun ada kesilapan yang anda tidak sengaja, tahniah dan teruskan usaha anda…

  6. endy says:

    salam ustaz, apakah dosa zina dengan isteri orang? adakah amalan orang yang berzina dengan isteri orang tidak diterima allah selagi tidak meminta maaf pada suaminya? adakah taubat nya diterima allah? bagai mana ingin memohon maaf kepada suaminya sekiranya tidak tahu dimane mereka sekarang? mohon penjelasan yang terperinci pada ustaz…

    • khairilz says:

      wsalam,
      saya bukanlah ustaz tapi dari apa yang saya tahu, hukumnya berdosa besar, InsyaALLAH , Allah tu maha pengampun Dia akan terima taubat hambaNya..Kalau anda berani bersemuka dengan suaminya, minta maaflah tapi biarlah isterinya ada sekali pada masa tu.

  7. qasehzahra says:

    salam ..
    ustaz saya nk tnye bagaimana caranya nak mengatasi org yg slalu bercakap besar,..dan selalu menganggap dirinya saja betul .walaupn dia melakukn kesalahan…??

    • fazil bin ahmad says:

      a.kum ustaz. saya nak tanya satu soalan. bagaimana hendak melakukan qada sembahyang yang ditinggalkan.. 2 rakaat atau 4 rakaat..cara niat sembahyang qada dan bilakah waktu untuk mendirikan solat tersebut..

    • khairilz says:

      cuba tegur dengan cara baik tapi jangan sampai bermusuhan..

  8. noor says:

    Bagus usaha anda tu walapn tersilap .. memang mengamalkan membaca al waqiah salah satu amlan utk murah rezqi….

  9. saya nak bertanya tentang pakaian baju warna apakah yang sesuai bagi pelajar muslimah seperti aishah dan khadijah,adakah warna merah menyala sesuai untuk pelajar muslimah?

  10. ain says:

    salam ustaz…..
    Semenjak kecil lagi ayah saya kurang memberi perhatian kepada saya.tetapi banyak memberi perhatian kepada adik-adik saya yang lain.saya merupakan anak sulung.saya terasa dengan sikap ayah saya itu dalam waktu belajar dari segi pakaian,dan keperluan lain.ayah saya pernah berkata kepada dia tidak mahu lagi bertanggungjawab keatas saya.semenjak dari hari itu semua kerperluan saya beli sendiri..
    untuk pengetahuan ustaz sekarang saya sudah berkerja dan mungumpul wang sedikit kerana saya mahu sambung belajar lagi.tapi saya takut nak meneruskan niat saya kerana sudah serik mengalami dipengajian lalu sekarang semua zaman i.t. kelengkapan saya semua tigak cukup.saya malu nak pinjam kepada kawan-kawan saya kerana mereka selalu perli saya dan saya terasa malu..sedang ayah seorang jawatan tinggi dan terkenal di jabatannya.sekiranya saya meminta duit dia selalu kata tidak add duit..bapa saya pernah berkata yang dia membenci saya kerana badan saya besar dan tidak berapa bijak seperti adik2 yang lain..tapi saya berusaha untuk menjadi yang terbaik pandangan ayah saya..ayah seorang kuat beramal tapi kenapa dia harus lukakan anaknya begitu?
    bagaimana saya menangani masalah ini kerana saya tidak mahu menjadi anak derhaka bila besar nanti.saya mohon pertolongan dari ustaz apa yang patut lakukan?

    • aidil says:

      Masyaallah..byk2 bersabar ye..slalu doakn ayah supaya lembut hati dia…insyaallah mungkin dia menyesal dgn sikapnya…

    • khairilz says:

      banyakkan berdoa supaya Allah lembutkan hati ayah..cuba ambil hati ayah

    • Qymariah says:

      Assalamualaikum..saya simpati dgn masalah adik. Selalu sedekahkan surah Al-Fatihah kat ayah..in syaa ALLAH dgn izinNYA ayah adik akan berubah kat adik. Anggap ini semuanya UJIAN dari ALLAH SWT kerana ALLAH SWT nak menguji keimanan, tahap kesabaran dan sifat pemaaf kita di saat kita di uji. So, adik kena banyak2 bersabar, kuatkan iman dan semangat. JANGAN SEKALI-KALI BERPUTUS ASA!
      Terus berdoa pd ALLAH SWT…

  11. Lina Ahmad says:

    Saya bukan ustazah dari apa yg saya dengar di tv9 tanyala ustaz…dosa zina antara suami & isteri org dan sebaliknya….time hari raya minta la maaf wlpn malu nk berterus terang…cukup minta maaf.atau kita terlalu malu nk bersemuka & berterus terang kesilapan sebenar banyakkan bersedekah dgn menyebut nama simpulan (suami@isteri org td)….mudahan2 ALLAH terima taubat & amalan kita AMINNN…

  12. meel says:

    salam ustaz,
    sy berusia hampir 34 thn, seorang perempuan dan masih bujang. saya bekerja di insitusi kerajaan selama hampir 13 thn. berkat titik peluh, sy mempunyai sedikt harta tuk hari tua kelak. sy tidak pernah bercinta namun pernah jatuh cinta tp xberbalas. bidang kerjaya sy tidak hanya berada pd satu tpt shj malah satu malaysia sy akan pergi melawat pelatih sy disamping memberi tunjuk ajar kepada mereka. pelbagai lapisan masyarakat juga sy temui namun tidak nampak di mana jodoh sy. pernah juga berjumpa beberapa ustaz tp katanya tiada gangguan hanya blum sampai jodoh. kadang2 saya hairan, kerana sy seperti tidak kelihatan di kalangan mereka malah asyik yg bertanya kenapa lambat kawin.. memilih ker.. Tuhan sahaja yg tahu perasaan sy ustaz. solat sunat nak doa-doa selepas solat pun masih sy teruskan dgn harapan rezeki untuk sy masih ada namun hingga sekarang tiada sebarang penunjuk ustaz. kadang2 timbul perasaan sedih kerana merasa diri terlalu hina berbanding yg lain. ada masanya rakan bergurau senda bertanya bila kenduri membuatkan sy hiba dan sedih. adakah sy di antara manusia yg tidak akan ada jodoh di muka bumi Allah ini ustaz. JIka benar, Allah Maha Mengetahui apa yang ada dlm hati sy. Saya yg bekerja dengan masyarakat selalu di tanya soalan2 tersebut hinggakan menitis air mata bila teringatkannya ustaz. Kekuatan mental dan fizikal sy adalah kerana sy masih percaya bahawa Allah menyayangi sy kerana itu diberiNya dugaan. Berkat kasih sayang ibubapa dan ahli keluarga, sy masih berthan dan menunjukkan bahawa diri ini kuat. Sebagai wanita, sekuat manapun kita, najun masih memerlukan sesorang untuk mendengar keluhan dan memberi perhatian serta kasih sayang terutam dr seorng suami. Dan, apabila meningkat usia, risiko untuk mendpt zuriat pun perlu difikirkan. Sebagai seorang hamba yang kerdil ini, apa lagi yang boleh sy lakukan jika ia masih berterusan.

    • khairilz says:

      sejak kita lahir, telah ditetapkan oleh kita siapa jodoh kita di muka bumi ini dan ia dirahsiakan dari kita agar kita sabar dan berusaha mencari pasangan. InsyaALLAH jika ada jodoh, pastu awak akan ketemu.

  13. saya berasa sedih sgt masalah sosial dinegara kita skrg ditahap yg kritkal dgn masalah rogol,mencuri,m,rompak dll..media plak byk m,yiarkan cerita2 yg paparkan diatas..ini byk m,pengaruhi masalah sosial dimalaysia.soalan saya ustaz adakah undang2 dimalaysia m,gikut undang2 islam?

  14. salhsa says:

    Saya masih bujang.Saya nak tanya ustaz,saya selalu di marah mak dan mak saya cakap macam-macam pada saya yang tak elok-elok.Mak saya baru je balik haji 2 ulan ustaz.Saya hanya diam saja bila mak saya cakap macam2 ustaz.Saya hanya mampusimpan di dalam hati je.Hanya tuhan tahu apa yang saya rasakan didalam hati saya.

    • khairilz says:

      Selalu di marah, mungkin salah diri kita sendiri.. Mak kita tahu apa yang terbaik untuk kita, dialah yang menjaga kita dari kecil dan tahu perangai kita. Cuba tanya mak apa salah awak sampai selalu dimarah..

  15. amirul afiq says:

    saya amirul afiq,saya nk tanya,,,,kan saya dah ambil air sembahyang tapi saya makan boleh ke saya kumur sahaja..

  16. hanis farahin says:

    assalamulaikum ustaz,sy dh tk tahu nak buat…balik rumah mak dan ayah membobel ,dkt sekolah cikgu membobel….sy dah letih dengar mereka merepek dkt saya…..apa saya nak buat…..

    • khairilz says:

      cuba tanya apa salah hanis sampai dorang asyik membebel. Mungkin dorang tekanan kerja. Jangan sampai derhaka dekat ibubapa..berdosa

  17. suriah says:

    Sy nk brtanya ttg zakat. Spt semua maklum dgn brzakat akn mnyucikn harta d smping rezeki lbh d brkati. Sy ada mnyimpan wang yg niatnya utk mmbyr fidyah sbyk rm4 ribu. Adakah sy wajib mmbyr zakat simpanan trlebih dahulu? Jumlah fidyah yg ingin d byr jg hmpir rm4 ribu jg. Sy amat mgharapkn jwpn kerana sy benar2 keliru sb ada rakan yg mgatakn wajib brzakat dahulu dgn wang itu. Terima kasih….assalamualaikum


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>