Kisah Nabi Musa Alaihissalam Bersama Ibunya

Sungai Nil

 

Nabi Musa berasal daripada keturunan Bani Israel dan lahir di negara yang diperintah oleh Fir’aun.
Raja Fir’aun amat takut dengan Bani Israel, kerana dia tahu, bani tersebut suatu hari akan memusnahkan pangkat dan segala-galanya miliknya. Maka dia ingin membunuh semua keturunan bani Israel dari keturunan lelaki.
Maka berkata seorang pembesar:
“Wahai tuanku, jika semua lelaki bani Israel dibunuh, maka para perempuan mereka akan membuat kerja-kerja lelaki sedangkan kita tahu mereka tidak kuat. Akhirnya, segala tugas tersebut, kita pula yang kena laksanakan.”
Maka Fir’aun berfikir, dan menitahkan agar setiap selang setahun, bani Israel dari kaum lelaki akan dibunuh. Bermakna, tahun ini bayi Bani Israel akan dibiarkan hidup untuk buat kerja berat, dan tahun hadapan, bayi-bayi yang lahir pada tahun hadapan akan dibunuh.
Dan lahirlah Musa pada tahun dimana semua bayi lelaki bani Israel yang lahir tahun itu akan dibunuh. Betapa ketakutan ibunya.
Maka Allah wahyukan agar ibunya meletakkan anaknya dalam kotak yang terapung di tepi sungai Nil (kerana rumah ibu baginda di tepi sungai). Setiap kali ada pemeriksaan bayi (oleh bidan wanita), maka ibunya akan sorokkan nabi Musa ke dalam kotak itu dan ikatkan pada tebing.
Ditakdirkan, suatu hari datang seorang bidan wanita untuk memeriksa bayi untuk diserahkan pada Fir’aun dan dibunuh. Maka ibunya tergesa-gesa letakkan Nabi Musa ke dalam kotak, dan…terlupa mengikatnya. Dengan Kuasa Allah, kotak itu bergerak mengikut arus.
Alangkah sedihnya ibu Musa a.s., disebabkan kesedihannya, dia HAMPIR sahaja meminta bantuan orang ramai yang akan menyebabkan rahsianya terbongkar. Namun oleh kerana kekuatan yang diberikan oleh-Nya, maka dia tabah dan mengadu pada kakaknya Nabi Musa a.s., dan dia (kakak Nabi Musa) menyarankan agar ibunya pergi melihat sekeliling.
Sementara itu, Nabi Musa a.s. hanyut ke rumah Fir’aun, dan dikutip oleh dayang Asiyah Binti Muzahim, isterinya Fir’aun. Mereka tidak berani buka kotak itu takut dimarahi. Maka diserahkan pada Asiyah.
Setelah dibuka, didapati di dalamnya seorang bayi yang tampan dan indah rupanya, menawan hati Asiyah yang sewaktu itu tidak punya bayi. Dipujuknya agar Fir’aun terima sudi benarkan Asiyah bela bayi itu. Sedangkan, bayi itulah yang akan membimbing Asiyah dan menghancurkan Fir’aun.
{Bagaimana Dipertemukan Dengan Ibu Tercinta}
Diserahkan pada bidan agar menyusukan Nabi Musa a.s., namun Nabi Musa tidak menerima puting mereka. Kerana Allah tetapkan bahawa baginda akan bertemu dengan ibunya.
Maka dayang-dayang membawa Nabi Musa a.s. sekeliling untuk mencari ibu susuan. Kakak Nabi Musa a.s. yang ketika itu berada di pasar, terlihat akan bayi itu. Oleh nalurinya, dia tahu bahawa itu adalah adiknya. Maka dipanggil dayang itu membawa bayi itu kepada ibunya(yang waktu itu, mereka tidak tahu, bahwa itu adalah ibunya yang sebenar).
Berkata mereka : Bagaimana kami ingin tahu kamu tidak berbohong?
Jawab kakaknya : Sesungguhnya wanita ini ikhlas dan mengharapkan imbalan.
Mereka setuju, dan Nabi Musa minum susu dari ibunya sendiri. Apabila disampaikan brita gembira itu pada Asiyah, dia gembira dan menghadiahkan wanita itu (ibu Nabi Musa) ganjaran. Allah memperkenan doa Ibu Musa untuk dipertemukan semula dengan anak kesayangannya.
Post ini telah dibaca sebanyak 1493

4 Comments

  1. This is a comment to the webmaster. Your Kisah Nabi Musa Alaihissalam Bersama Ibunya website is missing out on at least 300 visitors per day. I have found a company which offers to dramatically increase your traffic to your site: http://cmyad.co/i/5b58 They offer 500 free visitors during their free trial period and I managed to get over 15,000 visitors per month using their services, you could also get lot more targeted traffic than you have now. Hope this helps 🙂 Take care.

  2. からだの見た目が気にかかるようになるのは、陽気が良くなってきて薄着になる頃です。

    足腰やうでについた贅肉は、厚着のうちはスルーしてますが薄着の時期になるとこれは焦りますよね。目標体重との差が広がれば、その分ダイエットは困難になりますのでニッチもサッチもいかなくなる前に対策を打つべきでしょう。体重減をなんとか実現していくためには食生活を改めることが絶対条件と言えます。お肉なりやすいメニューは控えて食べすぎないことに配慮することが体重減をやりきれる条件です。体重減のために食事を少なくしても健康を保つために必要な栄養成分はしっかり摂っておくことです。摂るべき栄養は確保し、健康に良い食事をすることと、カロリー制限することはともに大切です。よく言われているのが一日のうちでガッツリな食事は夕食になっているようですが、夕食は、炭水化物を控え目にしましょう。食事の後に急に高血糖にならないようにするには食べたいものから食べるのではなく副菜や、味噌汁など、低カロリーのメニューから食べるようにしましょう。食事制限中はごはんなどよりも肉や豆類などの食材を使った食事に配慮するとスリム化しやすくなります。取りにくい内臓脂肪を取り除くためにはどうしても身体を動かさないといけません。ランニングなどの運動と並行して、食べ方を改善しカロリー制限を実践してみましょう。減量を成功させるために大事なことは辛くならないよう長く続けていけるようにすることです。

  3. It’s actually a cool and useful piece of info. I am satisfied that you simply shared this useful information with us.
    Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*